"במו עיניי ראיתי עופות גוססים, במשך יומיים ללא אוכל ושתייה"

ישראל פריי 1 Comment on "במו עיניי ראיתי עופות גוססים, במשך יומיים ללא אוכל ושתייה"
17:55
30.04.24
איתי גדסי No Comments on ראה"מ נחרץ: שום החלטה בהאג לא תפגע במטרות המלחמה

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הרב אליהו שלזינגר העניק ראיון מיוחד ל'קול חי' בעקבות הסערה שמעוררים ארגוני בעלי חיים, וקמפיינים שונים הקוראים לביטול מנהג ה"כפרות" בתרנגולים, תחילה פרס הרב את שרשי המנהג: "בואו נעשה סדר בעניין הכפרות. הרמב"ם וה"שולחן ערוך" נגד המנהג בכלל, הרמב"ם אף מכנה אותו "דרך האמורי". המקור הראשוני מגיע מהרמ"א המצטט את מנהג הראשונים, לערוך כפרות על תרנגולים. המשנה ברורה, מעורר את תשומת הלב על כמה בעיות מכשולות שעלולים להיגרם בשחיטת התרנגולות, ביניהם עניין הסכינים, עייפות השוחטים, ועוד".

הרב שלזינגר שיתף בחוויות קשות ובמכשולים עצומים שראה במשך השנים: "אני באופן אישי עמדתי בראש מערך הכשרות בירושלים, ובמו עיניי ראיתי דברים מאד לא טובים והגונים שקורים עם התרנגולות לאחר הכפרות. למשל: עומדים עופות בלי אוכל ושתייה במשך יומיים, ראיתי שניגשים לשחוט עופות גוססים. מדובר בטריפות ממש. מצאתי גם עשרות עופות מתים בפחי אשפה".

הרב הדגיש כי מי שביכולתו לקיים את המנהג כהלכה, רצוי שיעשה כך: "אם אנשים היו לוקחים עוף הביתה, מזמינים שוחט, זה היה מעולה. אבל המציאות שונה לחלוטין. הציבור הולך למכירות בגדולות, שם יש מאות עופות, בדר"כ ללא השגחה. אני מדגיש, מי שיכול לעשות זאת עצמאית, שיחזיק במנהג אבותיו, ויעשה זאת תוך שימת לב מוקפדת על צער בעלי החיים, והשחיטה".

הרב הוסיף כי: "בעבר היינו בקשר עם המחלקה הוטרינרית של עיריית ירושלים, והבאנו מפקחים שלהם למכירות בשוק "מחנה יהודה", בנוסף למשגיחי כשרות, שיעמדו על המשמר שלא תצא תקלה. מי שלא יכול לעשות זאת כמו שצריך, וודאי שעדיף שיערוך את הכפרות על כסף או על דגים".

במענה לשאלה שהועלתה האם לא כדאי -בעקבות הדברים הנחרצים- לבטל באופן פומבי וגורף את המנהג, ענה הרב שלזינגר: "בשום אופן אין בידינו היכולת לשנות מנהג הקדמונים. אין בי"ד רשאי לבטל בי"ד חברו. לאיש אין כח ועוז לבטל דברי חכמים, ובתנאי שהדברים יעשו כדין".

הרב סיים את שיחתו בקריאה נרגשת להרבות בלימוד מוסר, תיקון הדרכים, עריכת ווידוי ועשיית חשבון נפש "מי שחושב שאפשר להסתפק בכפרות ולהמשיך לאחוז במעשיו, הרי שהוא טועה. אל לנו להפוך את העיקר לטפל. עיקר ימים אלו נועדו לחזרה בתשובה ועשיית מעשים טובים".



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    הרב צודק במאה אחוז!!!
    אני שמעתי על אנשים שזורקים תרנגולות חיים לפח האשפה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    בושה וחרפה!!!!!!